Het aantal taxi’s dat in Nederland onverzekerd rondrijdt is in een jaar tijd aanzienlijk toegenomen. Dit ondanks dat eigenaren van onverzekerde taxi’s sinds 1 oktober 2019 een waarschuwing van RDW ontvangen en daarna, als ze onverzekerd blijven doorrijden, een boete van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).
Op 1 april 2020 reden er in Nederland 1.389 taxi’s onverzekerd rond, op een totaal van 32.555. Dat verklaart RDW desgevraagd. Het aantal onverzekerde taxi’s is daarmee toegenomen sinds begin 2019 bekend werd dat er 1.155 taxi’s zonder verzekering op de weg waren. Deze informatie bracht verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen in verlegenheid omdat bleek dat RDW de informatie over onverzekerde taxi’s niet deelt met Justitie. RDW geeft dit bijvoorbeeld wel automatisch door als een eigenaar zijn auto niet APK laat keuren.
Waarschuwingsbrief
In september 2019 werd bekend dat RDW met ingang van 1 oktober de informatie over taxi’s zonder verzekering wel actief gaat gebruiken. Eigenaren van onverzekerde taxivoertuigen, maar ook van onverzekerde ambulances en bussen, krijgen sindsdien een waarschuwingsbrief van RDW. Blijven ze in gebreke, dan geeft RDW de gegevens door aan het CJIB, dat dan een boete uitschrijft. Sinds 1 januari 2020 bedraagt die boete € 600,00. In de periode tussen 1 oktober 2019 en 1 april 2020 heeft de RDW 643 maal de gegevens van eigenaren van onverzekerde taxi’s doorgestuurd naar het CJIB.
Controles politie en ILT
Woordvoerder Koen Peeters van RDW wijst erop dat in de van 1 april daterende cijfers niet het aantal taxi’s is meegenomen dat is geschorst. “Een schorsing houdt in dat een voertuig niet hoeft te voldoen aan voertuigverplichtingen zoals APK, verzekering en belasting. Een geschorst voertuig mag zich niet op de openbare weg bevinden. Daarnaast staan onze cijfers los van de controles die politie en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) uitvoeren”, aldus Peeters.
Hogere premies en toegenomen schades
Volgens het vakblad Taxipro speelt het probleem met taxiverzekeringen al langer. “De laatste jaren zijn de premies fors hoger geworden en voorwaarden veel strenger geworden. Ook hebben veel verzekeraars de taxibranche de rug toegekeerd. De overgebleven aanbieders proberen met hogere premies de toegenomen schades in de sector af te dekken. Het gevolg is dat voor veel taxiondernemers de verzekering steeds duurder is geworden. En die ontwikkeling lijkt nog niet ten einde te zijn”, stelt Taxipro.